Duševní zdraví a vyrovnanost v době krize

Aneb jak se z toho všeho nezbláznit.

Aktualizováno: 18. 3. 2020 18:04

6 věcí, kterými si během pandemie ochránite duševní zdraví

1. Emoce jsou v pořádku

Svět se změnil prakticky ze dne na den a asi málokdo z nás byl na to připraven. Je tedy zcela v pořádku prožívat šok, rozčílení, bezradnost, paniku, úzkost...ale třeba i úlevu, že svět konečně zpomalil. Je to normální a dovolte si tyto emoce prožít a případně se i podělit s ostatními. Věřte tomu, že jsou na tom podobně.

2. Dodržujte režim

Pokud nechodíte do práce a ani nepracujete z domova, můžete lehce sklouznout k celodennímu polehávání a konzumaci jedné děsivé zprávy za druhou. To vašemu duševnímu zdraví opravdu neprospěje. Snažte se proto dát svému dni alespoň nějakou strukturu. Vstaňte ráno, naplánujte si aktivity, kterým se budete věnovat a taky se jim věnujte. Podobně, jako byste byli v práci. Klidně si odškrtávejte splněné úkoly, třeba práci na zahradě, utření prachu, přečtena kapitola knížky a pod. Budete mít dobrý pocit z toho, že jste den nepromarnili. Režim a řád má terapeutické účinky i pro lidi s depresí a dalšími psychickými onemocněními, protože nedovolí se člověku propadnout do nekonečného přemýšlení katastrofických scénářů.

3. Buďte v kontaktu

I když třeba žijete sami v izolaci, můžete pořád využít online nástroje pro komunikaci nebo třeba obyčejný telefon. Zajímejte se o své blízké, protože se taky snaží popasovat s náhlou změnou fungování světa.

4. Hýbejte se a jděte ven

Ano, z každé strany se na nás valí, že máme zůstat doma, ale procházka v blízkém málo zalidněném okolí vám prospěje. Jednak načerpáte ze slunce vitamin D, který je klíčový v obranyschopnosti organizmu a zároveň se můžete pokochat rozkvetlými stromy a šťavnatě zelenou trávou. Nezapomínejte ani na pohyb. Tipy najdete v samostatné kategorii nebo v minulém tématu.

5. Co pozitivního vám krize může dát?

Krize, i když se na počátku jeví jako vysloveně negativní zkušenost, se s odstupem času může ukazovat v jiném světle. Popřemýšlejte, co dobrého se navzdory všem rostoucím počtům infikovaných děje. Každý den si pište 3 věci, které vás v ten den potěšili. Inspiraci k tomu, jak zvládat krize najdete v našem předchozím tématu.

6. Nebojte se požádat o pomoc

Sposta psychoterapeutů nyní nabízí své služby online a zdarma. Pokud si potřebujete promluvit o čemkoliv, uspořádat si myšlenky a vypořádat se s náročnou životní situací, můžete se obrátit třeba na bezplatnou psychoterapeutickou pomoc na https://terap.io Dále existuje stránka https://www.delamcomuzu.cz/, která združuje více než 150 odborníků na duševní zdraví připravených pomoci online a zdarma.